الاثنين، 23 يونيو 2008

النظر علي اللاشئ


ساعات كتير اوي الواحد يكون في مشوار او مروح من الشغل وماشي في طريقه او راكب مواصلات او حتي رمي الهلب علي واحد صحبه يوصله في طريقة وهو مروح وفجأه وبدون سابق إنذار تلاقي نفسك بتفتح باب البيت .
هنا بس ممكن تفوق من الغيبوبة اللي انت كنت فيها وصلت هنا ازاي واخدت وقت قد ايه في المشوار تلاقي نفسك فوجئت ان انت وصلت بس مش عارف ايه اللي حصل وانت ماشي ووصلت هنا ازاي .
اتاريك ياريس مش واخد بالك ان انت ماشي تبص علي اللا شئ ماشي وعنيك مفتحه زي الفنجان بس مش عارف بتبص علي ايه بتبص علي نفسك من جواها وعلي احوالك وعلي العيشة اللي انت عايشها او التخطيط لحاجه معينه في دماغك بس في الآخر تلاقي نفسك وصلت ازاي اهو وصلت وخلاص .
هنا السؤال اللي خاطر في بالي هل انا بس اللي كده وقلت لازم اقعد شوية في البلكونه اتفرج علي الناس وهي ماشيه عامله ايه ولاحظت العديد من الملاحظات اللي خلاني لازم اولا واخيراً احمد ربنا سبحانه وتعالي علي نعمة العقل لأني وانا قاعد في البلكونه لاقيت مناظر كتير اوي تخليك تحمد ربنا ان انت وانت ماشي في الشارع مبتعملش زي الناس دي ( او علي الأقل فاكر نفسك كده لان الواحد ممكن يتخيل نفسه انه مبيكلمش نفسه في الشارع ويلاقي نفسه بيتكلم لوحده فعلا ) المهم لاحظت حاله غريبه في المنطقه ان فيه ناس كتير عقلها راح فعلا منها ( الحمد لله الذي عافني) لأ الغرب من كده تلاقي ناس كتيرة اوي محترمة وماشية بتكلم نفسها فعلا والله بجد اقسم بالله وساعات ماشي يتخانق مع حد تاني بس مش موجود اصلا .
لاحظت اكتر الناس ماشية متجهمه كنت افتكر زمان ان الناس ماشيه مبسوطة لكن في هذا الوقت من الزمان الناس ماشية في التوهان ودي الغالبية العظمي من الناس تلاقي نفسك راكب العربيه والناس ماشيه مش شايفة ولا سامعه ويسلام يسلام لو واحد بس قاله بخ يطلع فيه صاروخ بينفس عن اللي جواه حتي لو اضرب في الآخر بس نفس عن اللي جواه .
طبعا انا بستبعد من الناس اللي انا شفتهم الرجاله اللي ماشية بتسلس وتملي نظرها من البنات والموضه بتاعت اليومين دول في البنات تلاقي البت ايه الحجاب نموذج ولابسة البادي بتاعها وهي في الكي جي 2 ولابسه بنطلون استرتش تحت الركبه تقريبا ده كان بتاعها وهي في تانيه ابتدائي لأنه قصير فعلا ولابسة فوقيه الجيبه بتاعت اختها الصغيرة .
طبعا الراجل من دول لازم عنيه تندب فيها صاروخ عشان ميبصش .
اما الستات اللي ماشية في الشارع فاغلب الستات اللي ماشية لاحظت انها بتمشي في الظل جنب الفترينات عشان لما تروح البيت تبدأ تقرف في جوزها وتطلب منه الي هي شافته طبعا جوزها ينزل يمشي في الشارع زي الماشيين وهو مش عارف بيبص فين .
انا عارف ان انا بهرتل بس فعلا هو ده اللي حصل معايا وهو ده اللي بيحصلنا التوهاننننننننننننننننننننننننننن .
ربنا يستر علي الحبه اللي بايقين ويجعله عامر .

الاثنين، 16 يونيو 2008

الانكسار والانتصار


  • طبعاً الكلام ده يمكن انا مش عارف معناه بالدقة المهم ان انا فاكرة من ايام الكلية كان في كتاب بندرسة اسمه الانكسار والانتصار في تاريخ مصر.
  • طبعا الانكسارات كانت اكتر من الانتصارات بالرغم من وجود العديد من الاعداء الذين أرادوا ان ينالوا من مصر ومن خيراتها بدءً من الانسان الحجري اللي كان اقعد علي الهضاب ولما المطر خف نزل علي النيل وبدء يستغل الاراضي الموجوده علي جانبي النيل وبدأ تاريخ مصر ، وبدأت الصراعات في مصر علي السلطه بين الاقاليم المختلفه لغاية ماجه واحد ووحد القطرين ( البلاد ) وهو مينا أو نارمر ومن هنا تعتبر البداية .
  • المفهوم من هنا ان مصر منذ بدء الخليقة كان فيها خير خلي الناس كلها سواء اللي داخل او خارج مصر يدوروا علي أي حجه عشان يستغلوا الخير بتاعها لمصلحتهم ونفوذهم .
  • انا مش عايز يبقي الكلام اللي انا بكتبه مجرد تخاريف أو تعبير بس انا نفسي ان الواحد لازم يبص لتاريخ بلاده كل واحد له نظرته اه فيه ناس بتحب بلادهم فعلا حب شريف بعيد عن اي شبهات والكل عارف نفسه .
  • مرت السنوات وجاء ما يسمي في تاريخ مصر بعصر الدولة القديمة ( ويعرف ببناة الأهرامات ) طبعاً احنا عارفين ان حضارة مصر تتميز ببناء الاهرامات واللي يمكن كلنا عارفينه بس بنطنشه ان الاهرامات دي عبارة عن مقبرة عشان يدفن فيها الملك هو بس ، اسف لأ معاه اللي عرف يطلع بيه من الدنيا . يعني الهرم الأكبر بتاع خوفو ادام الله في عمره استغرق بنائه عشرين سنه وتكلف حوالي 2 مليون حجر من النوع اللي انته عارفينه الحجر الواحد بحجم الغرفه طبعا بناه المصريين بسواعدهم " طبعا الشعب الغلبان هو اللي بناه " وشوفوا راح كام واحد فيه ، ودي صورة اخري من صوره الانكسار اللي احنا بنغلفه بانتصارات .
  • ومرت السنين لغاية ما الناس اللي من بره مصر شموا خير مصر فقرروا انهم يجوا طبعاً عندنا ما هو الخير كتير ويفيض والحمد لله والشعب زي ماهو مش قادر يتكلم علي فكرة احنا درسنا ان من صفات الشعب المصري علي مر العصور " الأناماليه " انا مالي ياعم مين ياخد باله من العيال طبعا دي صفه معروفه فينا بسبب ان الملوك القدماء زرعوها في الحضاره وفي قلوب المصريين القداماء واحنا بالتالي ورثناها .
  • انا عارف ان انا بتكلم كتير استحملوني شوية اصل دي اول مرة اكتب فيها وده الكلام اللي جه علي بالي وللحديث بقيه ان شاء الله ويجعل زماننا هو الانتصار الحقيقي .
    ويجعله عامر