الاثنين، 16 يونيو 2008

الانكسار والانتصار


  • طبعاً الكلام ده يمكن انا مش عارف معناه بالدقة المهم ان انا فاكرة من ايام الكلية كان في كتاب بندرسة اسمه الانكسار والانتصار في تاريخ مصر.
  • طبعا الانكسارات كانت اكتر من الانتصارات بالرغم من وجود العديد من الاعداء الذين أرادوا ان ينالوا من مصر ومن خيراتها بدءً من الانسان الحجري اللي كان اقعد علي الهضاب ولما المطر خف نزل علي النيل وبدء يستغل الاراضي الموجوده علي جانبي النيل وبدأ تاريخ مصر ، وبدأت الصراعات في مصر علي السلطه بين الاقاليم المختلفه لغاية ماجه واحد ووحد القطرين ( البلاد ) وهو مينا أو نارمر ومن هنا تعتبر البداية .
  • المفهوم من هنا ان مصر منذ بدء الخليقة كان فيها خير خلي الناس كلها سواء اللي داخل او خارج مصر يدوروا علي أي حجه عشان يستغلوا الخير بتاعها لمصلحتهم ونفوذهم .
  • انا مش عايز يبقي الكلام اللي انا بكتبه مجرد تخاريف أو تعبير بس انا نفسي ان الواحد لازم يبص لتاريخ بلاده كل واحد له نظرته اه فيه ناس بتحب بلادهم فعلا حب شريف بعيد عن اي شبهات والكل عارف نفسه .
  • مرت السنوات وجاء ما يسمي في تاريخ مصر بعصر الدولة القديمة ( ويعرف ببناة الأهرامات ) طبعاً احنا عارفين ان حضارة مصر تتميز ببناء الاهرامات واللي يمكن كلنا عارفينه بس بنطنشه ان الاهرامات دي عبارة عن مقبرة عشان يدفن فيها الملك هو بس ، اسف لأ معاه اللي عرف يطلع بيه من الدنيا . يعني الهرم الأكبر بتاع خوفو ادام الله في عمره استغرق بنائه عشرين سنه وتكلف حوالي 2 مليون حجر من النوع اللي انته عارفينه الحجر الواحد بحجم الغرفه طبعا بناه المصريين بسواعدهم " طبعا الشعب الغلبان هو اللي بناه " وشوفوا راح كام واحد فيه ، ودي صورة اخري من صوره الانكسار اللي احنا بنغلفه بانتصارات .
  • ومرت السنين لغاية ما الناس اللي من بره مصر شموا خير مصر فقرروا انهم يجوا طبعاً عندنا ما هو الخير كتير ويفيض والحمد لله والشعب زي ماهو مش قادر يتكلم علي فكرة احنا درسنا ان من صفات الشعب المصري علي مر العصور " الأناماليه " انا مالي ياعم مين ياخد باله من العيال طبعا دي صفه معروفه فينا بسبب ان الملوك القدماء زرعوها في الحضاره وفي قلوب المصريين القداماء واحنا بالتالي ورثناها .
  • انا عارف ان انا بتكلم كتير استحملوني شوية اصل دي اول مرة اكتب فيها وده الكلام اللي جه علي بالي وللحديث بقيه ان شاء الله ويجعل زماننا هو الانتصار الحقيقي .
    ويجعله عامر

هناك 9 تعليقات:

اهو ده عيبه يقول...

والله كويس انى ابقى اول واحده تعلق فى المدونة
هايل انك بدات تكتب وتطلع اللى جواك بدل ما تحصل حاجه تانية
انا مش عارفه اذا كنت هتاخد خط سياسى او تاريخى فى المدونة بس المهم متحصرش نفسك فى اطار واحد واكتب عن كل حاجه بتحبها وتحسها

وان شاء الله بالتوفيق واستمر

ملحوظة كمان ابقى شيل حروف التعجيز دى لحسن بتلبخ الواحد

محمد الهادى غانم يقول...

انا اللي مبسوط من انك تكوني اول واحده تكتبي تعليق لاني يهمني رأيك انتي بالذات لأنك انتي اللي شجعتيني بس يا ريت متكونيش اخر واحده

tarek alghnam يقول...

السلام عليكم يااخ محمد
وانا التانى ومش الاخير ان شاء الله
كلامك صحيح
ومصر طول عمرها فى انكسارات ولكن شعبها قادر على تخطيها دائما
اسلوبك رائع
تقبل تحياتى وادعوك لزيارة مدونتى المتواضعة
ودمت بود

_**( قلب الأسد )**_ يقول...

اخى الحبيب فى البدايه احب ان اهنيك على مدونتك الواعدة
ثانيا\ طريقتك فى التعبير وسرد الاحداث رائعةجدا
ثالثا ما اجمل ان يعتز الانسان بماضية
وما اعظم ان ينقل الانسان هذا الماضى بفضائلة وايضابشوائبة من اجل ان نأخذ الفضائل ونبتعد عن الشوائب
جزاكم الله خيرا على هذة الروائع
تقبل تحياتى

PrInCeSS BeRy يقول...

هاى محمد اسعدتنى زيارتك مدونتى بجد واسلوبك حلو اوى ودمك خفيف اما عن البوست فا كلامك بجد حققيى اننا لو خدنا بالنا شوية من مصر ومن تاريخها ممكن نحس شوية انو لسة فى خير

محمد الهادى غانم يقول...

حبيبي وابن بلدي طاروقه انا سعيد جدا جدا بأنك ادتني امل وانت عارف اد ايه الواحد من البداية محتاج الدعم ده بس ياريت فعلا اكون قد المسئولية ودائما انال العجاب

محمد الهادى غانم يقول...

اخي قلب الاسد ادام الله عمرك في طاعته .
انا اللي مش عارف اقولك ايه فعلاً انا بحييك وارفع لك القبعه مع اني مش لابس القبعه بس انا فعلا مبسوط بيك جداً وياريت يبقي لينا صوت مسموع نعبر فيه احنا قد ايه بنحب بلدنا ودينا ونفسنا نكون خير امه فعلا .
وجزاك الله خير علي التشجيع ليه واجو ان احنا نبقي دايما اصدقاء

محمد الهادى غانم يقول...

الي الصديقه الجديده وارجو ان تكون الدائمة برنسيس فعلا انا مبسوط انك معجبه بطريقتي في الكتابه وارجو منك ان تكوني مرآه لكتاباتي بحق .
اما بالنسبة ان مصر فيها خير طبعاً ده شئ مفروغ منه مصر مليانه خير انتي لونزلتي اي دولة من دول الخليج عشان تشتري خضروات او فاكهه كلها مستوردة وملهاش طعم وغاليه جدا مش زي عندنا تلاقي السوق مليان خيرات ربنا بس فيه شئ اساسي لازم ناخد بالنا منه هو هل احنا نفسنا فينا خير والا لأ ولو لسه فينا ليه مخبينه ليه بنجري مع الامواج ربنا يوفقك ومدونتك زي العسل ورقيقه فعلا .

ايمان اسامه محمد عواد يقول...

لازمته ايه التاريخ اذا كان ما حدش عمره بيستفيد من دروس التاريخ
يعنى انا زمان اخدت فى التاريخ ان اسباب انهيار الدوله من االاولى الى السبعميه هى نفس الاسباب
زيادة الضرائب على الشعب و انغماس الملوك فى اللهو و اللعب و الاسراف الحكومى
و مع ذلك
كل الدولات بتكرر نفس اخطاء الدولات اللى قبل منها هاهاها
طب لازمته ايه التاريخ اذا كنا عمرنا ما استفدنا من دروسه

راجع معانا تاريخ الدوله المبروكيه اللى احناعايشين فيه
وراجع كمية الضرائب اللى اتفرضت فى الكام شهر اللى فات بس

و فوق منها حط الكارثه الجديده التى ابتكرتها الدوله المبروكيه

كارثة الثانويه العامه
و حسبنا الله و نعم الوكيل
يعنى انت عارف الفيزكس دى اللى الوزاره بتقول ان امتحانها جه مطابق للمعايير
عارف دى بتكلف ولى الامر فى القاهره كام
تسعة الاف جنيه
دى الفيزيا لوحدها و الله لو الولد بياخد درس واحد مش درسين زى بعض الناس
و تانى
حسبنا الله و نعم الوكيل