الاثنين، 23 يونيو 2008

النظر علي اللاشئ


ساعات كتير اوي الواحد يكون في مشوار او مروح من الشغل وماشي في طريقه او راكب مواصلات او حتي رمي الهلب علي واحد صحبه يوصله في طريقة وهو مروح وفجأه وبدون سابق إنذار تلاقي نفسك بتفتح باب البيت .
هنا بس ممكن تفوق من الغيبوبة اللي انت كنت فيها وصلت هنا ازاي واخدت وقت قد ايه في المشوار تلاقي نفسك فوجئت ان انت وصلت بس مش عارف ايه اللي حصل وانت ماشي ووصلت هنا ازاي .
اتاريك ياريس مش واخد بالك ان انت ماشي تبص علي اللا شئ ماشي وعنيك مفتحه زي الفنجان بس مش عارف بتبص علي ايه بتبص علي نفسك من جواها وعلي احوالك وعلي العيشة اللي انت عايشها او التخطيط لحاجه معينه في دماغك بس في الآخر تلاقي نفسك وصلت ازاي اهو وصلت وخلاص .
هنا السؤال اللي خاطر في بالي هل انا بس اللي كده وقلت لازم اقعد شوية في البلكونه اتفرج علي الناس وهي ماشيه عامله ايه ولاحظت العديد من الملاحظات اللي خلاني لازم اولا واخيراً احمد ربنا سبحانه وتعالي علي نعمة العقل لأني وانا قاعد في البلكونه لاقيت مناظر كتير اوي تخليك تحمد ربنا ان انت وانت ماشي في الشارع مبتعملش زي الناس دي ( او علي الأقل فاكر نفسك كده لان الواحد ممكن يتخيل نفسه انه مبيكلمش نفسه في الشارع ويلاقي نفسه بيتكلم لوحده فعلا ) المهم لاحظت حاله غريبه في المنطقه ان فيه ناس كتير عقلها راح فعلا منها ( الحمد لله الذي عافني) لأ الغرب من كده تلاقي ناس كتيرة اوي محترمة وماشية بتكلم نفسها فعلا والله بجد اقسم بالله وساعات ماشي يتخانق مع حد تاني بس مش موجود اصلا .
لاحظت اكتر الناس ماشية متجهمه كنت افتكر زمان ان الناس ماشيه مبسوطة لكن في هذا الوقت من الزمان الناس ماشية في التوهان ودي الغالبية العظمي من الناس تلاقي نفسك راكب العربيه والناس ماشيه مش شايفة ولا سامعه ويسلام يسلام لو واحد بس قاله بخ يطلع فيه صاروخ بينفس عن اللي جواه حتي لو اضرب في الآخر بس نفس عن اللي جواه .
طبعا انا بستبعد من الناس اللي انا شفتهم الرجاله اللي ماشية بتسلس وتملي نظرها من البنات والموضه بتاعت اليومين دول في البنات تلاقي البت ايه الحجاب نموذج ولابسة البادي بتاعها وهي في الكي جي 2 ولابسه بنطلون استرتش تحت الركبه تقريبا ده كان بتاعها وهي في تانيه ابتدائي لأنه قصير فعلا ولابسة فوقيه الجيبه بتاعت اختها الصغيرة .
طبعا الراجل من دول لازم عنيه تندب فيها صاروخ عشان ميبصش .
اما الستات اللي ماشية في الشارع فاغلب الستات اللي ماشية لاحظت انها بتمشي في الظل جنب الفترينات عشان لما تروح البيت تبدأ تقرف في جوزها وتطلب منه الي هي شافته طبعا جوزها ينزل يمشي في الشارع زي الماشيين وهو مش عارف بيبص فين .
انا عارف ان انا بهرتل بس فعلا هو ده اللي حصل معايا وهو ده اللي بيحصلنا التوهاننننننننننننننننننننننننننن .
ربنا يستر علي الحبه اللي بايقين ويجعله عامر .

هناك 13 تعليقًا:

tarek alghnam يقول...

اخى الحبيب محمد
انت ولا بتهرتل ولا حاجة
فعلا دة ساعات بيحصلنا كلنا
والناس معدوش زى الاول وفعلا بنشوف حاجات نتعجب منها
وربنا يرحمنا ويهدينا ويرجعنا لدينا
ويجعله عامر اخى الحبيب

اهو ده عيبه يقول...

ههههههههه
بقى مش عارف بتروح البيت ازاى
والله عندك حق الناس بقت ماشية مش دريانه بحاجه
وكله بيكلم نفسه
انا عن نفسى بمشى فى حالى وماليش دعوه بحد


ياريت تبقى تشيل الحروف الى تحت دى لحسن اختك نظرها على ادها
تحياتى لك

أختكم فى الله يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

اخى الكريم / محمد
والله انا سعيدة جدا بزيارة مدونة حضرتك الرائعة دى
انا كنت زورتها قبل كدة بس معرفتش اعلق

انا بعد اذن حضرتك ضفتها عندى

اما الموضوع ده فوالله دى حالة الناس كلها
محدش مركز ومحدش واخد باله من اى حاجة بتحصل

لدرجة ممكن تلاقى حد خبطك فى الشارع جامد جدا وبعدين تلف تلاقيه مش واخد باله انه لمسك اصلا

لا الدنيا بقت كلها كدة ولا هرتله ولا حاجة

ربنا يكرمك ويجازيك خيرا على المواضيع الجميلة دى .

أمل فتحى عزت يقول...

أستاذنا/ مدرس التاريخ
شكراً على زيارتك لمدونتى وعلى تعليقك الظريف
وسعدت جداً بزيارة مدونتك
أستاذ التاريخ :ـ
لقد وهبك الله من (ن*والقلم ومايسطرون)
وهى لعظمة هذه المهنة وهى الكتابة والتعبير وما يعادلها بين يديك الان فهى مدونتك الأن التى تعد من مهام حمل الامانة وتبليغ الرسالة ..وانت الأن تؤرخ لأحداث أيامك عليك ان تترك للتاريخ أشياء ولا تنظرالى اللاشىءحتى يضعنا لاالتاريخ على الارفف المهمشة عليك ان تناضل بحق مهنتك وان تكون فى الصفوف الاماميةوأن تؤرخ للأجيال التى تمر من بين أيامك وأن تترك لهم نظرة أعمق غى حقهم والاتطيع النظر الى الاشىء..دقق النظر بحب الى الوطن وستجد الكثير من القضايا والاكثر من الحلول انت معلم ومهنة أخرى فى مقام الرسل يجب ان تحمل نظرة ثاقبة مركزةفلكل منا مجهره الخاص الذى يركز به على شريحته التى فى يده
يامُعلم التاريخ
لا تغضب منك التاريخ فى المقال القادم نريد منك نظرة فى مكانها نتعاون سويا انت والتاريخ وأنا فى وضعها فى أرشيف تاريخنا ونحن نؤرخ لأحداثنا
التاريخ عند بوابته منتظرك
وشكراً

محمد الهادى غانم يقول...

اخي طارق الغنام .....
اولا احب ان اتوجه واتودد اليك بالشكر والمحبة وغعلا حضرتك راجل محترم جدا .
وشكرا لما تبديه لي من ارائك وانا بجد بحب البلد دي ونفسي نغيرها بس لازم احنا اللي نغير نفسنا الأول فياريت نبقي ايد واحده ناخد بايد بعض نصلح عيوب بعض عشان نقدر نصلح بلدنا .
مش عارف ليه يا استاذ طارق انت من الناس اللي بالرغم ان انا مقابلتهاش او كلمتا بشكل مباشر بس باحس ان انا اعرفك من زمان

محمد الهادى غانم يقول...

اهوده عيبه بجد .....
قاعده تقوليلي انك عندك صداع وفي الأخر ترجعي تقولي اصل انا نظري علي قدي .
بدل ما انتي ماشيه تخبطي في الناس روحي ربنا يصلح حجالك اكشفي نظر .
سلامتك ...... متتأخريش علينا في موضوعاتك العسل وركزي شوية معايا .

محمد الهادى غانم يقول...

اجمل ايامنا ....
انا سبقتك كنت وقريت موضوعك الجميل وعلقت عليه اللي هو حزفتي ورجعتيه تاني وهو فعلا حديث نفسي بيحصل لكل واحد مننا.
وبعدين ايه موضوع انا استأذنت حضرتك وبعد إذن سعادتك وفخامتك لو تتكرم فيه ايه كده انا هاخد في نفسي مقلب
ده ليه الشرف بس ان انتي دخلتي وسيبتي بضمتك عندي ومتتأخريش

محمد الهادى غانم يقول...

الاخت المحترمة امل .....
متملنيش مسئولية انا مش قدها فعلا الواحد بيحاول يكون زي ما حضرتك متوقعه بس الظروف فعلا اتغيرت عن زمان احنا كنا زمان واحنا طلبه كان فيه وقت ومكان نسمع المدرس بيعمل ايه دلوقتي انتي يدوب بتلحقي الحصة عشان تشرحي موضوع الدرس وفعلا انا الحمد لله بحاول احبب الطلاب في التاريخ وخاصة التاريخ الاسلامي لأنه دسم جدا وجميل جدا والطالب بيسمعه اكنه بيسمع خرافات محصلتش لأنهم في البيت خلاص راحت منهم ومعدوش بيركزوا غير علي الماتشات والشوبينج وراميين الكرة في ايد المدرس الواد لو جاب درجات وحشه يبقي المدرس هو اللي فاشل والصراحه ان المنظومة كلها فشله سواء احنا كمدرسيين او طلاب او اولياء امور وشكرا علي مرورك علينا وتسمحيلي ان انا انضم اليكي في الدايره اللي جايه ان شاء الله .

أختكم فى الله يقول...
أزال المؤلف هذا التعليق.
_**( قلب الأسد )**_ يقول...

محمد باشا
بصراحة انت اتكبمت فى نقطة بتحصلى كتير وبطرق مختلفة
يعنى مثلا ممكن اكون بقراء كتاب و الصفحات بتتقلب معاية وبقراء وفى النهاية افجاء بنهاية الكتاب وانا مش فاكر اى حاجة من الى قرأتة وحجات كتير زى كدى
الف الف شكر ياباشا على البوست الجامد دة

أمل فتحى عزت يقول...

السلام عليكم بكل الحب والاحترام


ادعوك لمتابعة الحلقة الرابعة من حكاية عمى رمزى وعم عمارة فى الحارة


تعالوا نسمع ونشوف العفاريت بتقول ايه عن الحارة
*************************
يازائر الحارة لقد كتب التاريخ أسمك فى دايرة عمى رمزى ولقد تشرفنا بك وسط أهل الحارة تعالى نتابع خطط عم عمارة

مع خالص تحياتى

أمل فتحى عزت يقول...

حملة لرد الاعتبار
........................
حيوا معى العين الساهرة للحفاظ على المقدسات وعودة الحق لأصحابه عندما أعاد الدكتور/أسامة السعداوى صياغة التاريخ المصرى القديم لقد نصر العالم الجليل تراث الاجداد وقدمه للآحفاد لينهلوا العلم من أوسع أبوابه تعالوا يا أبناء مصر

نطرق باب النابغةالدكتور /أسامة السعداوى لنعرف منه الحقيقة


قودوا معى حملة الشرف والكرامة فى رفع الظلم عن أجدادكم وانتم أصحاب كلمة فلتكن فى موضعها فلا استقامة للمستقبل الا بتصحيح مسار تاريخنا واحياء علومنا وحضارتنا


ادخلوا الموقع الخاص بالعالم من على صفحة مدونتى الرئيسية
ولكم منى جزيل الشكر

أمل فتحى عزت يقول...

السلام عليكم
شكرا لك كل الشكر يا أستاذ التاريخ على متابعتك وأسألتك ولك رد على تعليقك فى يوميات ارجو متابعته
وبما انك ضمن دايرة التاريخ فأرجوا الا تتأخر علينا بمتابعتك ياأستاذنا
والسلام